CLB

VCLB Leieland Menen

Oude Leielaan 83A8930 Menen

info@clbleieland.be

Meer info nodig ? Ga naar :

www.vrijclb.be/vrij-clb-leieland

Bij het CLB Leieland werken verpleegkundigen, artsen, sociaal werkers psychologen en pedagogen. Het CLB zorgt ervoor dat elke school een vaste contactpersoon heeft.

Voor onze school is dat dit schooljaar Maithé Caveye.

Lowiese zorgt ervoor dat casussen voorgelegd worden binnen het team van het CLB. Op die manier kunnen de juiste personen binnen het CLB bepaald worden om een leerling of kleuter op te volgen.

Delphine Decavel
verpleegkundige

delphine.decavel@clbleieland.be

Tine Igodt
maatschappelijk werker

tine.igodt@clbleieland.be

Annelies Lomme
psycholoog

annelies.lomme@clbleieland.be

Ouders en leerlingen kunnen ook rechtstreeks contact nemen met het CLB.

Een vraag van een leerling, ouder of school kan leiden tot een eerste gesprek. Dit kan doorgaan op school, op het CLB of eventueel bij de leerling thuis. Tijdens dit gesprek probeert de CLB-medewerker beter zicht te krijgen op het probleem. Afhankelijk van de vraag kunnen verdere tussenkomsten voorgesteld worden. Daarbij heeft men ook aandacht voor de eigen mening van de leerling en/of de ouders.

Verdere tussenkomsten kunnen zijn:

• een onderzoek dat meer duidelijkheid kan geven over het probleem.

• begeleidingsgesprekken: er wordt gewerkt aan inzicht in het probleem en gezocht naar haalbare oplossingen.

• een doorverwijzing: er wordt begeleiding of behandeling door een hulpverlener van een andere dienst voorgesteld. Het CLB blijft dit opvolgen indien nodig.

• een overleg met andere medewerkers binnen het team en/of met de school.

Alle CLB-tussenkomsten gebeuren op vrijwillige basis. Enkel medische onderzoeken en begeleiding bij problematische afwezigheid zijn verplicht. Alle CLB-tussenkomsten zijn gratis.

Uit het nieuwe decreet van de rechtspositie voor minderjarigen (2006) volgen een aantal werkprincipes:

INSPRAAK EN BEROEPSGEHEIM

Uw kind moet altijd uitleg krijgen over de hulp die het krijgt. Het mag steeds vragen stellen. Ook als ouders krijgt u uitleg. Uw kind mag altijd zeggen wat het denkt of voelt bij de hulp die het krijgt. We houden daar zoveel mogelijk rekening mee. Kan dit niet, dan leggen we uit waarom. Bij het CLB houdt men zich aan het beroepsgeheim. Dit wil zeggen dat men niet zomaar verder vertelt wat men weet.

Uw DOSSIER

Als iemand naar het CLB gaat, wordt een dossier aangelegd. Daarin komt alles wat met uw kind en de begeleiding te maken heeft. Die gegevens worden met de nodige vertrouwelijkheid bewaard.

Er zijn regels rond inzage van het dossier. Verandert uw kind van school, dan gaat het dossier naar het CLB waar die school mee samen werkt. Als u dit niet wil, hebt u 10 dagen de tijd om u hiertegen te verzetten.